Aktualności

Wyświetlone 1-20 z 82.
1

    Jak poznawać Małą Ojczyznę?

„Trzeba ludzi uczyć w granicach możliwie najszerszych, nie tylko z książek czerpać mądrość, ale z nieba, ziemi, z dębów i buków”. Zgadzając się w pełni ze słowami czeskiego pedagoga Jana Amosa Komeńskiego, otwieramy kolejny cykl artykułów z najnowszego numeru Meritum "Edukacja poza murami szkoły". Jako pierwszy polecamy artykuł Mirosławy Rogali, nauczycielki geografii z sochaczewskiej szkoły.

Czytaj wiecej...

2

    Nocne rozmowy z Chochołem na Messengerze i tête-à-tête z Safoną na Voki, czyli o współczesnych lekcjach języka polskiego

Nocne rozmowy z Chochołem na Messengerze i tête-à-tête z Safoną na Voki, czyli o współczesnych lekcjach języka polskiego

Nasi uczniowie nie znają świata sprzed Internetu i na ogół nie wyobrażają sobie życia bez telefonu komórkowego. Nic więc dziwnego, że szkoła, która udaje, że te wynalazki nie istnieją, jest anachroniczna, nudna i coraz mniej przez nich tolerowana. Co zatem zrobić, żeby szkoła stała się atrakcyjniejsza dla pokolenia „przyspawanego” do smartfonów? Odpowiedź na to pytanie w ostatnim już przed wakacjami artykule Agnieszki Zielińskiej z 1. numeru Meritum.

 

 

3

    Wzorzec sieciowy

Wzorzec sieciowy

Zazwyczaj mały, pulchniutki niemowlak umorusany czekoladą po same pachy budzi mnóstwo pozytywnych reakcji. Zachwytom nie ma końca, a dumni rodzice, zachęceni ogromem lajków i serduszek mniej lub bardziej znajomych wrzucają kolejne urocze, według nich, fotki do sieci. Tymczasem kompromitujące zdjęcie odnalezione po latach przez niewłaściwe osoby może być przyczyną wielu dramatów. Dlatego powinniśmy kilka razy zastanowić się zanim cokolwiek wrzucimy do Internetu. Polecamy artykuł Grażyny Gregorczyk na temat wzorców osobowościowych dorosłych, które kształtują odpowiedzialne funkcjonowanie dzieci i młodzieży w społeczeństwie informacyjnym.

 

4

    Dynamika stosunków społecznych w e-grupie

Dynamika stosunków społecznych w e-grupie

Jak tworzyć i podtrzymywać uczucia przynależności do grupy? Jak dbać o to, by nikt z grupy, również tej założonej w cyberprzestrzeni, nie był wyłączony? - odpowiedzi na powyższe pytania wzbogacone przykładami skutecznych ćwiczeń znajdziecie w artykule dr hab. prof. UP Anny Turuli i dr. inż.Tomasza Walaska.

5

    Masz przyjaciół? Całe setki!...na Facebooku

Masz przyjaciół? Całe setki!...na Facebooku

Według Jean Marie Twenge, autorki książki „iGen”, istotnym elementem zmian, którym podlegają dzisiejsi nastolatkowie, jest wszechobecność smartfonów. Telefon stał się dla nich czymś, bez czego nie wychodzi się z domu. To on w znacznej mierze wypełnia ich świat i czas. Zmiana ta nastąpiła tak niebywale szybko, że stanowi dzisiaj – w przekonaniu Joanny Łukjaniuk, autorki kolejnego artykułu – najbardziej palący problem w dialogu międzypokoleniowym.

6

    Komunikacja międzypokoleniowa

Komunikacja międzypokoleniowa

Decydowanie za innych może utrudniać porozumienie nawet wtedy, gdy podyktowane jest troską i chęcią pomocy. Decydując za innych uzależniamy
ich od siebie i pozbawiamy możliwości samodzielnego podejmowania decyzji. Decydując za innych, dajemy im też do zrozumienia, że ich odczucia, wartości i problemy są nieważne". Zapraszamy do lektury artykułu pedagog Marii Kaźmierczak, w którym znajdziecie informacje o innych barierach w komunikacji.

7

    Nowe media a poczucie bliskości

Nowe media a poczucie bliskości

Dziś polecamy refleksje Izabeli Wrzesińskiej po przeczytaniu raportu Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS MŁODZI I MEDIA. Raport opisuje, jak nowe technologie wpisują się w życie młodych ludzi w Polsce. Zespół badaczy przez dwa tygodnie podczas spotkań, wywiadów i wycieczek poznał świat 137 licealistek i licealistów...Co odkrył? Zapraszamy do lektury artykułu...

8

    Baby boomers, X, Y, Z - i co dalej?

Baby boomers, X, Y, Z - i co dalej?
Czy zastanawialiście się kiedyś, Drodzy Czytelnicy, dlaczego kolejne pokolenia określamy mianem X, Y, Z? Odpowiedź w artykule Cezarego Kality. Zapraszamy!

9

    "Ja już sił do ciebie nie mam" i "Ty niczego nie rozumiesz", czyli nie zawsze uprzejmie i miło między nami, pokoleniami....

"Ja już sił do ciebie nie mam" i "Ty niczego nie rozumiesz", czyli nie zawsze uprzejmie i miło między nami, pokoleniami...

Jak znaleźć nić porozumienia i wypracować satysfakcjonujące rozwiązania w niełatwych i z natury rzeczy nieuniknionych, międzypokoleniowych konfliktach? Jakie są sposoby przełamywania barier, tak aby nie doszło do całkowitego braku możliwości porozumienia?Zapraszamy Państwa na kolejny cykl artykułów poświęconych dialogowi transgeneracyjnemu. Jako pierwszy publikujemy tekst prof. Stanisława Kwiatkowskiego, rektora APS.

 

10

    Nieznane oblicze zwyczajnego iPada

Nieznane oblicze zwyczajnego iPada
Programowanie jest dzisiaj postrzegane jako jedno z kluczowych, bardzo przydatnych w XXI w. umiejętności, która powinna być kształtowana od najmłodszych lat. Warto przy tym wykorzystać zwykły iPad, dzięki któremu można nawet zaprogramować własnego robota. Dziś polecamy artykuł Janusza Wierzbickiego.

11

    Programowanie na specjalne zamówienie

Programowanie na specjalne zamówienie

Okazuje się, że z programowaniem jest jak ze śpiewaniem - każdy może to robić, oczywiście na miarę swoich możliwości i potrzeb. Jak przekonują autorki kolejnego artykułu - Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska, nauczycielki ZSS w Kowanówku, w programowaniu świetnie odnajdują się także uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną. Przykłady, które podają, mogą być doskonałym źródłem inspiracji w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

12

    Programowanie i artyści - dwa odmienne światy?

Programowanie i artyści - dwa odmienne światy?

Zapraszamy do lektury artykułu Agnieszki Borowieckiej z Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie.

13

    Czy można zaprzyjaźnić się z Pythonem?

Jeśli ktokolwiek kiedykolwiek rozważał nawiązanie bliższych relacji z wężami, musi się liczyć z tym, że będzie to przyjaźń wyjątkowa, ale nie niemożliwa (na swój sposób...). Zanim jednak zaprosimy gada pod swój dach, spróbujmy polubić Pythona...

14

    Środowisko do nauki programowania poza Scratchem

Kolejny artykuł z ostatniego numeru Meritum dotyczy środowiska do nauki programowania poza Scratchem. Polecamy tekst Witolda Kranasa.

15

    Od programowania wizualnego do tekstowego

Z wiosennym ciepłem znad Morza Śródziemnego przywędrowały do nas koleje artykuły Jako pierwszy polecamy "Od programowania wizualnego do tekstowego" Macieja Borowieckiego i Krzysztofa Chechłacza. Dobrej lektury!

16

    Uczniu, zaprogramuj swoją przyszłość!

Zajęcia informatyczne w nowej odsłonie - to tytuł artykułu prof. dra hab. Macieja M. Sysło, którym inaugurujemy publikację kolejnej serii artykułów zamieszczonych w 4. numerze Meritum Programowanie dla każdego. Numer przygotował OEIiZK. Zapraszamy do lektury!

17

    Fantastyczne właściwości literatury fantastycznej

Elfy, krasnoloudy, trolle i spora dawka magii - to jest coś, co fascynuje młodych ludzi od dawna. Jaką polecić im lekturę, żeby sprostała ich oczekiwaniom i wzbudziła bezdyskusyjny zachwyt? Czy w ogóle fantastyka jest "bezpieczna" dla dzieci i jak odnajduje się we współczesnych trendach? - na te pytania odpowiadała dr Weronika Kostecka z UW podczas konferencji zorganizowanej w ramach 2. edycji projektu „Promujemy czytanie” w Radomiu.

18

    Czy nauczanie informatyki ma jeszcze sens?

Czy nauczanie informatyki ma jeszcze sens?
Żyjemy w czasach, w których umiejętność poruszania się w świecie cyfrowym przestała być teoretyczną umiejętnością kluczową. Ona nią po prostu jest. Wąska grupa „speców” w przedszkolu poradzi sobie z zawiązaniem sznurowadła, natomiast aplikacje na ekranie smartfona, tabletu czy innego urządzenia uruchamia każdy w grupie. Powstaje zatem pytanie o sens współczesnej edukacji informatycznej....

19

    Kilkuletni programiści w akcji

Kilkuletni programiści w akcji
Naukę programowania warto rozpoczynać jak najwcześniej, wykorzystując odpowiednio opracowaną strukturę zajęć, na których najmłodsi, poprzez zabawę i rozwiązywanie prostych problemów, odkrywają tajniki powstawania programu i działania komputera, tabletu, smartfonów. Sukces gwarantowany przy wsparciu starszych kolegów. Zapraszamy do lektury artykułu Rozbudzanie uzdolnień programistycznych Stanisława Szulca, nauczyciela z Cichanowa.

20

    Detektywi z klasą

Detektywi z klasą
Książkę „Emil i detektywi” po raz pierwszy wydano w 1928 roku w Niemczech, a w Polsce - w 1933 roku. Niesłabnąca popularność powoduje, że wciąż podejmowane są nowe adaptacje i wydania.Polecamy scenariusz lekcji języka polskiego oparty na tej lekturze z wykorzystaniem mechanizmu popularnej gry planszowej „Tajniacy” i innych gier strategicznych. Uczniowie wykorzystując informacje z książki przygotują własną grę detektywistyczną. Zachwyt uczestników murowany!

Meritum